. DIPLOMA SENI KULINARI|Culinary Arts | PERMOHONAN ONLINE | COSMOPOINT COLLEGE SABAH

DIPLOMA SENI KULINARI|Culinary Arts

www.cosmopointcollege.com



DIPLOMA SENI KULINARI|Culinary Arts

PENGENALAN  

Kursus ini memenuhi keperluan pelajar dengan pemahaman yang meluas tentang aspek operasi di dalam bidang kulinari yang mana menekankan kepada kemahiran dan pengetahuan teori. Pelajar akan ditekankan dengan pelbagai aspek menjalankan dan menguruskan operasi dapur, perniagaan katering, mempelajari kemahiran asas masakan sama ada masakan tempatan, antarabangsa atau masakan ala-barat serta perkhidmatan secara komersial. Pelajar juga akan mempelajari aspek membeli, penyeliaan, keusahawanan, keselamatan makanan sanitasi, pembanguanan sumber manusia, organisasi dan penyelengaraan dapur yang mana akan menyediakan pelajar dengan asas keperluan alam kerjaya di dalam bidang hospitaliti serta mengikut perkembangan semasa industri hospitaliti.


MATLAMAT KURSUS
Diploma Seni Kulinari mensasarkan mendidik pelajar yang berkecimpung dengan operasi makanan yang menggabungkan unsur-unsur seni di dalam kulinari serta kemahiran dan latihan secara hands-on di dapur pada peringkat profesional. Selain itu, jurusan ini ditawarkan  juga ditawarkan bagi memenuhi keperluan pasaran yang kian melalui perubahan dalam pelbagai jenis bidang kerjaya kreatif. Dalam masa yang sama, ianya turut membantu pelajar memperoleh pengetahuan secara khusus dan ditekankan kemahiran dan berpengalaman dalam bidang kulinari di peringkat antarabangsa mahupun memenuhi kehendak industri kerjaya mada masa kini.


PELUANG PEKERJAAN

1. Pembantu dan tukang masak hotel, resort, industri kapal persiaran, restoran, hospital,  asrama, kedai makan, katering, penerbangan dan laian-lain.

2. Chef penyelidikan dan pembangunan.

3. Katerer.

4. Meraih kejayaan sebagai jurujual dan perunding makanan.

5. Pengkritik, wartawan atau penulis makanan, pakar perunding dalam pembuatan dan pengeluaran pelbagai jenis makanan.

 


Daftar Sekarang: